11 Mar

Doręczenie elektroniczne dla przedsiębiorców

Doręczenie elektroniczne

Doręczenie elektroniczne

Do końca dobiegły konsultacje publiczne projektu ustawy, którego głównym założeniem jest to, by urzędy czy sądy stosowały wobec przedsiębiorców tzw. doręczenie elektroniczne.

Dotychczas doręczenie odbywało się w tradycyjnej formie, za pośrednictwem wyznaczonego operatora pocztowego. Obecnie jest nim Poczta Polska S.A.

Elektronizacja na każdym polu

Od dłuższego już czasu urzędy wprowadzają nowe rozwiązania elektroniczne, które zastępują te dawne. Mowa na przykład o składaniu deklaracji VAT-7 wyłącznie w formie elektronicznej czy zeznaniach podatkowych PIT wypełnianych przez fiskusa. Następnie deklaracje te udostępniane są podatnikom w systemie elektronicznym.

Doręczenie na skrzynkę elektroniczną

Projekt ustawy, dzięki której doręczenie stanie się dla przedsiębiorców elektroniczne, przewiduje założenie dla każdego podmiotu gospodarczego specjalnej skrzynki doręczeń – z mocy ustawy. Przedsiębiorca odczyta tam komunikaty z sądów czy urzędów. Komunikacja ta będzie działała w dwie strony – przedsiębiorca sam również będzie mógł skontaktować się z urzędami przez system elektroniczny.

Proponowana elektronizacja jest oceniana bardzo pozytywnie. Aż 90% ankietowanych uważa, że ułatwi to przedsiębiorcom współpracę z instytucjami państwowymi. Zdaniem 76% pytanych, przyspieszy to postępowania przed sądami i urzędami. Natomiast 86% biorących udział w ankiecie zapowiada swoją gotowość do przyjęcia rozwiązań elektronicznych w planowanym terminie wejścia w życie przepisów.

Tym razem upowszechnienie elektronicznego kontaktu z instytucjami ma się udać – na większą skalę, niż kiedy wprowadzano system ePUAP.

Opracował: Patryk Szulc
Źródło: Infor.pl